2018-05-13

Dofter: Jordgubb

Jordgubbsdoft är gravt underskattat. Man måste inte vara en sjuårig flicka för att uppskatta doften. Förutsatt att man har lite krav på tillvaron.

Naturliga dofter
Jordgubbsarom (Crearome/Naturkosmetikkompaniet/Naturkosmos): Gör man en vattenhaltig produkt utan alltför mycket fett i så luktar det bokstavligen jordgubbssylt om produkten. Man använder 2 % för doft, 1 % är för lite. Är inte fettlösligt, så man kan inte doftsätta hudoljor, cerat eller salvor med denna. Gör man det kommer aromet surna.
Strawberry Dream (Crearome/Naturkosmetikkompaniet/Naturkosmos): Luktar bara sött och kväljande. Inte helt lyckad. Luktar syntetiskt godis, även om den räknas som "naturlig". Ska vara gjord på samma kemikalier som eteriska oljors utgörs av. Skillnaden är att modernatur inte är den som har satt ihop doften utan det är någon med dåligt luktsinne som har varit framme. Den här lär bara små barn uppskatta. Ska vara fettlöslig så man kan doftsätta hudoljor, etc med denna. Men jag tycker inte att den luktar bra, utan hemskt. Alla Crearomes "parfymer" som de har spottat ur sig luktar förfärligt.

Syntetiska dofter
Jordgubbsdoftoljan (Tvålköket): är en bra doftolja. Jag har använt denna till smält-och-häll tvålar med bra resultat. Jag har här doserat med 1 %. Jag har använt deras doftolja som inte är till för läpprodukter.
Strawberry Fresh Fragrance (The Soap Kitchen): Luktar gott. Har inte hunnit prova denna ännu.
Strawberry and cream (Tvålköket): Luktar gott och sött. Man kan ana sig en vaniljton i den. Eftersom den innehåller vanilj (aka cream) så kan den missfärga tvål, även glycerintvål. Har inte hunnit prova den ännu.


Alla råvaror som jag har tagit upp här har jag själv spenderat mina hårt förvärvade pengar på. Jag har inte fått någonting gratis eller fått betalt för detta. Informationen kan komma att uppdateras när som helst när jag har något nytt att komma med.