2018-04-08

Dofter: Liljekonvalj

Då det inte finns naturlig liljekonvalj att tillgå. Det finns inte bara. Så är man hänvisad till syntetiska doftoljor.

Jag tillhör den delen av befolkningen som anser att liljekonvalj, syrén etc är klassiska sommardofter. Inte syntetiska havs-/vattendofter.

Syntetiska doftoljor
Lily of the valley (Gracefruit): Här är en tiopoängare. Det enda dåliga med den är att den oxiderar efter ett tag. Även innehållet i flaskan är lite gulnat, kan ha varit kort datum på den. Men doften... Oh la la. Liljekonvalj, precis som den ska dofta. Jag har använt den med 1 % i glycerintvål (smält-och-häll) och skumtvål.
Lily of the valley (The Soap Kitchen): Luktar inte liljekonvalj. Luktar bara billigt, inte direkt illa kanske men det är white trash varning. Går säkert att använda i flytande tvål för mindre nogräknade människor.
Fragrance Cosmétique La fée Muguet (Aroma-Zone): Detta är deras liljekonvaljdoft. Direkt ur flaskan så luktar den inte så mycket liljekonvalj, den luktar som någon vit odefinierbar blomma. I en neutral kräm så luktar den riktigt trevligt, dock igen så luktar det inte liljekonvalj. Den luktar som en Niveakräm, dock inte deras klassiker i blå metallburk. Utan mer som deras ansiktsvårdsprodukter förr i tiden luktade. Jag gillade den lukten. Jag tror att deras ansiktsvatten för torr hy fortfarande luktar så här. Vill man ha en liknande doft på de hemmagjorda produkterna så kan jag rekommendera denna. Jag har i dagsläget inte provat den i flytande tvål. Men det är bara en tidsfråga innan jag gör det.

Alla råvaror som jag har tagit upp här har jag själv spenderat mina hårt förvärvade pengar på. Jag har inte fått någonting gratis eller fått betalt för detta. Informationen kan komma att uppdateras när som helst när jag har något nytt att komma med.