2018-01-30

Chokladtvål

Tänkte jag skulle försöka mig på att göra egen flytande chokladtvål. Jag är inte en sweet tooth när det gäller hudvårdsprodukter, men jag vet att det finns andra människor som är det. Sedan kan det vara kul ibland att ha en produkt luktar godis, även om man tröttnar fort på dessa produkter.

Jag har försökt mig på lite olika konstellationer på receptet. En gång blev det bara grynigt med en massa äckliga klumpar. Andra gånger så har produkten även separerat. Man kan ju göra det enkelt för sig genom att använda syntetisk doftolja som man doftsätter sin vanliga duschtvål med.

Det finns en sockertensid att köpa som är fri från betain. Jag använder inte den till det här receptet, men man kan ta den om man vill. Då måste man komma ihåg att värma upp den försiktigt så grynigheten försvinner (värms till max 40ºC) samt korrigera pH med antingen citronsyra eller mjölksyra så det blir ett bra pH-värde. Då sockertensid utan betain har ett väldigt högt pH. Jag har provat den varianten av sockertensid och det negativa med den är att man måste värma och så luktar slutprodukten ganska mycket tensid, även om man doftsätter produkten ordentligt.

Det kosmetiska guarmjölet används främst i hårschampon, men man kan förtjocka duschtvål med det också. Nackdelen med guarmjölet är att det har en tendens till att sjunka ner på botten av produkten efter ett tag, även om man har rört om ordentligt vid tillverkningen.

Oxypon (olivåterfettning) går att ersätta med ett miljövänligare alternativ, jag har en massa kvar sedan tidigare och jag anser att man ska använda upp det man köpt. Doseringen kan bli lite annorlunda med andra alternativ och jag vet inte hur bra det fungerar med mitt recept som jag har här. Kan bli problematiskt att undvika klumpar om man ska dosera mindre av de miljövänliga alternativen.

Karbamid och havssalt fungerar i det här fallet återfuktande, speciellt om man använder lika mycket av de båda. Salt förstärker den fuktupptagande verkan av karbamiden.

Kakaopulvret ger produkten brun färg om man använder behandlat kakaopulver som är stabilt. Använder man rått kakaopulver kommer man få en rödaktig nyans på produkten. Det är för att det reagerar med sura ämnen och slår då mot rött, antocyaniner gör så i en sur miljö, detta händer även när man gör Red velvet cake. Kakaon hjälper även till med doftsättningen på produkten.

Mjölksyran är till för att det ska bli lite bättre pH på produkten och det blir snällare för huden.

Chokladtvål
Blandning 1
3 g kosmetiskt guarmjöl
3 g oxypon
1.5 g chokladarom
1.5 g vaniljarom
5 g glycerol
5 g kakaopulver

Blandning 2
20 g sockertensid med betain
0.5 g mjölksyra
0.5 g paraben

Blandning 3
58 g vatten
1 g karbamid
1 g havssalt

Så här gör man
Väg upp så det ser ut så här i behållarna:

Guarmjölet vägs upp i en egen liten bägare

Blandning 1
Glycerol, oxypon, chokladarom, vaniljarom i en liten bägare, det ska vara ordentligt blandat.

Kakaopulver ska vara i en egen liten bägare.

Blandning 2
Sockertensid, mjölksyra och paraben i en liten bägare, rör om så det blandas ordentligt.

Blandning 3
Vatten, salt och karbamid ska ner i stora bägaren, rör om så kristallerna löses.

Sedan när det är gjort
Blanda guarmjölet med "Blandning 1" i glasbägaren. Det ska bli en jämn massa.

Rör ner "Blandning 2" ner i glasbägaren . Rör om ordentligt, jämnt och fint ska det vara.

Sikta nu kakaon ner i glasbägarens som nu består utav "Blandning 1+2" och kosmetiskt guarmjöl. Rör om ordentligt. Det ska inte bli några klumpar.

Ta nu och rör ner "Blandning 3" lite i sänder ner i den bruna geggan som bör luktar choklad vid det här laget. Vi vill fortfarande inte ha några klumpar.

Klart!

Häll upp i en ren klämbar flaska.

Etikettera med vad som är i och datum.

OBS! Produkten ska inte ätas! Håll borta från barn, husdjur och klåfingriga karlar!

Receptet får bara användas för privat bruk.
© C skaparen av The DIY blogg