2017-07-07

Off-topic: Sleeping masks

Detta är ansiktsmasker som man smörjer in på kvällen (jag kör efter ansiktscrèmen) först ett lager som smörjs in ordentligt och sedan ytterligare ett tunt lager som jag låter torka, sedan så sover man med detta på. För att masken ska hinna torka är det bra att man gör proceduren kanske 1 h innan läggdags och inte fem minuter innan, gör du det kommer masken att kladdas av på kudden.

Missha
Near Skin Water Sleeping Mask är för personer med uttorkad hy som kanske inte riktigt har passerat 35. Den är lite för lätt för mig, misstänker att den är anpassad för yngre hy som bara behöver lite fukt. Jag får använda rätt så mycket för att känna någon effekt av den morgonen efter. Den luktar behagligt som försvinner efter ett tag, för mig en typisk aqua doft, konsistensen är geleig med ett lätt mjölkigt utseende. Crèmen kommer i en stor burk på 100 ml, kostar vad en nattcrème på 50 ml brukar kosta.

Super Aqua Cell Renew Snail Sleeping Mask är verkligen dunder om man har uttorkad hy. Jag använder denna de dagar huden känns som om jag har varit i Sahara öken. Jag behöver inte lika mycket av denna som andra masker, tar jag för mycket så märker jag det dagen efter att ingenting vill absorberas av huden då den är så fuktmättad. Den luktar melon, konsistensen är som ett tjockt gel som smälter i kontakt med huden. Produkten kommer i en stor tub på 110 ml och kostar också ungefär som en burk nattcrème på 50 ml. Men efter att jag fick reda på hur man "skördar" snigelslemmet så vet jag inte om jag rekommenderar någon denna produkt eller andra produkter med snigelslem.

L'Oréal
Nutri Gold Extraordinary Night Cream Mask är en geleig nattmask med rätt så stark unisex lukt. Lukten är så stark så det stör mig när jag ska sova. Jag tycker inte att jag har märkt någon effekt av denna även om jag blaskar på ordentligt av den. Annars så ska produkten vara närande, lugnande och ge glöd (i formen av mica/glitter). Konsistensen är geleig. Produkten har skimmer i sig, vad det skulle vara bra för vet jag inte då man ändå ska sova med denna på och man tvättar ändå bort dessa partiklar på morgonen. Produkten kostar hälften vad en vanlig nattcrème brukar göra och burken är på 50 ml.

Revitalift Laser x3 Advanced Anti-ageing Care Night är en annan nattmask som jag har provat från L'Oréal. Denna luktar ännu starkare än vad deras nutri gold night cream mask gör och ger mig lätt huvudvärk och lätta sömnsvårigheter när jag använder den. Lukten är väldigt unisex. Med denna har jag iallafall märkt en effekt av dagen efter, huden ser lite bättre ut, lite mjukare, jämnare hudton. Nu marknadsförs inte denna som en nattmask här i Sverige, men i UK så har de en nattcrème (Revitalift Laser Renew Anti-ageing Cream Mask Night) med identiskt innehåll, konsistens, lukt, etc och som marknadsförs som just en nattmask. Burkarna är på 50 ml och båda varianterna kostar vad en vanlig nattcrème brukar kosta.