2017-06-23

Off-topic: Läppstift och lipliners

Läppstift
Ekologiska läppstift sitter många gånger dåligt, det glider runt då det mest liknar läppbalsam och färgerna är inte mycket att hurra över. Vill man bli stämplad som en tant som fastnat i 90-talet då det var modernt med bruna läppar kan man köra med ekologiska murriga läppstift. Eller varför inte dra en linje med en läppenna i en mörkare ton än läppstiftet.

Beigea läppar (de som gör att man ser ut som man har haft på concealer på läpparna) = manly lips för mig, med andra ord är som att säga att jag vill vara en man och inte en kvinna. Använd rosiga läppstift istället om ni vill ha naturlig färg på läpparna.

Det kan se intressant ut med beigefärgade läppar på fotomodeller som har blivit stajlade för en plåtning, men på vanliga människor så är det många gånger inte fint. Många gamla kärringar som tror att dom är hippa ser bara bedrövliga ut i sina beigea manliga läppar och bättre blir det inte när de har hittat ett beige läppstift med pärlemor i.

Jag håller mig för det mesta borta från Maybellines läppstift då de smakar förfärligt, men de har fina moderna färger (många gånger utan glitter) som kan vara svåra att hitta till samma pris.

Lancôme rouge in love 170N, smakar illa, är extremt glansigt och smörigt i konsistensen och jag tycker att det ser lite tantigt ut på mig med så mycket glans. Läpparna blev mindre på mig.  Jag gillar matt till krämigt, inte glansigt. Hylsan är visserligen lyxig och fin men innehållet kunde vara bättre.

Bellapierre läppstift i ruby, matt läppstift som sitter riktigt bra. Är lika "röd" som Lancômes rouge in love 170N. Är dock lite svårt att hitta i Sverige och kan vara lite dyrt i inköp med frakt om man beställer från UK.

Revlon gör jätte bra läppstift, bättre än Lancôme, sitter bra, känns bra, täcker bra och jag behöver inte alltid använda läppenna till de röda varianterna. Smakar inget, luktar inget. Gillar Cherries in snow, Kiss me coral och Fire and ice. Nackdelen är att de är svåra att hitta i Sverige, krävs nästan alltid att man gör en Londonresa och bulkar upp, men tittar man noga på nätet så kan man hitta märket på två ställen.

IsaDoras matta läppstift i färgen red carpet är hallonröd och fin, men... Det krävs att man öser på med läppstift för att det ska bli täckande och resultatet blir krämigt och matt. Samtidigt så sticker det iväg i de små linjerna runt munnen även om man använder läppenna då man är tvungen att ösa på så mycket produkt för att det ska bli bra. Är lite tråkig att använda då det inte doft på dem.

MAC gör bra läppstift. Gillar Lady Danger, som är matt och sitter bra. Luktar vanilj, smakar inget.

Bessame's läppstift i färgen hot red är inte så varm som de vill få den till, det är blått i den. Luktar vanilj. Hylsan ser lyxig ut i sin guldutstyrsel men det är bara plast.

Burt's bees lip crayon i Hawaiian Smolder (nr 429), är ett helt matt täckande läppstift i en sådan där tidstypisk/modern chubby stick skruva upp penna som är vanliga/populära just nu. Färgen som jag har är rosigt rosa utan att vara babydollig och sitter riktigt bra, känns bra på läpparna.

TAM Beauty's har olika läppstift i flera märken och de kan vara lite av en hit eller miss beroende på vad man är ute efter. Många av dem är oparfymerade vilket kan tyckas bra men de känns bara billiga att använda då man känner råvarornas ingående smak och doft. Färgerna är sådär, för mig så var de flesta lite för kritiga/pastelliga och gav lite för dålig täckning på läpparna. De är visserligen jätte billiga, från ca 11 kr till 30 kr beroende på utförande och doftsättning. Däremot så har de kommit ut med några nya läppstift i rosenguldigt utförande i deras nya renaissance serie. Jag köpte classic och restore. Än så länge har jag bara provat classic och det läppstiftet sitter riktigt bra. Fin röd färg, doftar milt och smakar inte parfym så man kan äta med det på. Dock så testade jag med en primer under och vanlig röd matchande läppenna för konturen. Så gör jag alltid med röda läppstift, man vill inte ha några olyckor med rött på läpparna.

Läppenna/lipliner
Det är inte omodernt med läppenna/lipliner, det är praktiskt och smart med dessa.

IsaDora lipfix är en transparent lipliner som är riktigt bra. Man kan dra det över hela läpparna och få läppstiftet att sitta betydlig längre, funkar även att dra runt läpplinjen för att hindra läppstiftet från att sticka iväg. Deras färgade lipliners i Fushsia är också bra, använder den tillsammans med läppstiftet "Cherries in Snow" från Revlon. Det är lite skumt att de har spännande färger på läppennorna men inga läppstift som matchar.

MAC lipliner i redd. Gör det den ska, passar till röda läppstift.

L'Oréal lipliners gör också det de ska.

Neve cosmetics lipliners gör det den ska.

Alla produkter som nämns här har jag själv köpt eller fått som prover. Bara för att något passar mig betyder inte att det per automatik kommer att passa er. Alla är olika och man kan vara känslig/allergisk mot allt.